Zer da konstruktibismoa?
Arrazionalismoa eta
enpirismoaren ereduen artean kokatzen dugun korrontea da konstruktibismoa. Honek garapena subjektuaren barneko estrukturaren
interakzio bezala eta ingurugiroko estruktura bezala azaltzen du.
Enpirismoa tendentzia filosofiko bat da zein
esperientzia ezagutza jasotzeko lege bezala ikusten duen. Enpiristek, gizakiok
esperientziaren bidez ikasten dugula baieztatzen dute, izan ere, beraien
hitzetan pertsonok jaiotzerakoan edalontzi huts bat bezalakoak gara, eta hau
betetzen doa denbora pasa ahala eta estimulu desberdinak jaso ahala.
Konduktibismoa,
portaera ikertzeko, prozedura guztiz esperimentalak defenditzen ditu,
kontsideratzen ingurua estimulu erantzun lekua. Hau da, hauek, ikasle bati eman
litzaioken estimuluez arduratzen dira ikusteko ze erantzun ematen duen. Modu
honetara ikusi dezakegu, modelo honi, gehiago axola zaiola azken erantzuna,
erantzunera iristeko erabili duen bidea baino.
Modelo
honek eragozpen bat dauka, izan ere,
memoria mekanikoaren bitartez eta errefortzuen bitartez lortzen diren
ikasketak, erantzun ona dute epe motzean baino ez dute epe luzean irauten.
Arrazionalismoak esanahi oso zabala du: orokorrean,
arrazionalismoa arrazoia, eta ez fedea, autoritatea, bizitza, esperientzia eta
enpirismoa, erabiltzen duen posizio filosofikoari deitzen diogu. Arrazionala
da, oinarriak eta printzipio gorena arrazoia dela pentsatzen duen hori. Gainera
defendatzen dute gizakiaren kapazitate guztiak innatoak direla, horregatik,
posizio honetan kokatzen direnak, ezagutza guztiak innatoak direla pentsatzera
jotzen dute.
Bi modelo hauen artean
epistemologia interakzionista kokatu beharko genuke, non ikasketa
konstruktibistaren eredua kokatzen den, izan ere, gizakiaren eboluzioa azaltzen
du, subjektuaren estruktura internoa eta
izadiaren estrukturaren arteko interakzio gisa.
Konstruktibismoari,
hiru elementuko eredua ere deitzen zaio. Subjektuaren estimulua, prozesuak eta
emaitzak kontuan hartzen dituelako. Lehen aipatu dugun bezala,
konstruktibismoak prozesuak hartzen ditu kontuan baina garrantzia handiagoa
ematen dio zentzu eta esanahia duten ikasketei. Ausubelen hitzetan: “ ikasketa-esanguratsua, alde-aurreko ideien
eta jaso behar ditugun ezaguera berrien artean erlazio bat existitzen denean
gertatzen da”. Hau da, ez da nahikoa izango subjektu bati ikasteko informazioa
bakarrik ematen badiogu, baizik eta beharrezkoa izango du bere barneko
esperientziekin informazio hori eraikitzea eta barneratzea.
Zentzu
honetan, irakasleak prozesu konstruktibista bultzatzea planteatu behar dute;
horregatik garrantzitsua da ikaste prozesua hasi aurretik irakasleak,
subjektuak dituen kontzeptuei arreta jartzea.
Ideia
honetatik abiatuta, Piageten
terminoetan, irakasleek konflikto kognitiboak sortu behar dituzte; hau da,
egoera batzuk sortu behar dituzte non ikasleak bere jakinduria eraiki behar
duen eta horrela desfase horizontalak eta bertikala sortzen diren. Hauek,
subjektu batean etapa batean sortzen diren aldaketak eta etapa batetik bestera
pasatzerakoan gertatzen diren aldaketak dira, hurrenez hurren.
Lehenago
aipatutakoarekin jarraituz, garrantzitsua da aipatzea konflikto kognitiboetan
oinarritzen den irakaskuntza uste duguna baino denbora gehiago eraman gaitzake.
Honen arrazoia, ziurrenik, hurrengo hau da: berrantolatze kognitiboa ez dela
berehala ematen eta honek suposatzen du, seguraski, egun, eskolak dituen eduki
guztiak ezin direla eduki. Ondorioz, honek dilema batera eramaten gaitu:
aurkikuntza bidezko ikasketen eta esposizio bidezko ikasketen arteko zatiketa.
Tradizionalki,
irakaskuntza aurkikuntza bidezkoa izan behar zuela mantendu da. Subjektuak,
ezaguerak bere kabuz barneratu behar zituen eta bere jakinduria eraiki behar
zuen. Bestalde, subjektuari informazioa modu esposizio batetan azaltzen
badiogu, informazioa modu pasibo batean azaltzen diogula uste da. Hala ere, Ausubelen aburuz, posible da esposizio
bidezko irakaskuntza bat egitea, subjektuaren aurretiko ideiak kontuan izanik
eta aldi berean, lehen aipatutako aldaketa kontzeptualei laguntzen diena. Hala
ere, bigarren hezkuntzan ematen diren edukiak nahiko konplexuak dira
kontzeptualki, ondorioz, esposizio
bidezko irakaskuntza egongo ez balitz, eskolako edukiak murriztu beharko
lirateke. Baita ere, esan beharra dago, irakasleen helburua ez dela bakarrik
ikasleek edukiak ulertzea, baizik eta hauek, egoera eta testuinguru
ezberdinetara aplikatzen jakitea.
Garrantzitsua da esatea,
irakaskuntzarako beste koska bat interakzio soziala dela. Vygotkyren hitzetan, “irakaskuntza produktu sozial bat da”. Hau da,
berdinen arteko elkarrekintza bitartekari bezala funtzionatzen du goi prozesuen
barneratzeko garaian. Ikasketa hau ez da bakarrik zeharkako modu batean ematen;
baita ere modu zuzen batean, zeintzuk eztabaidek eta iritzi ezberdinen trukeak
konflikto kognitiboak sortzen dituen.
Gainera, lagunen arteko komunikazioa, autorregulazioaren garapenean eragin
handia du zeren berdinen arteko taldeetan, traba bat da bakoitzak bere emozioak
kontrolatzeko eta horrela errespetuan eta konfiantzan oinarritzen den
komunikazio bat sortuko dugu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario